Slechte gewoontes veranderen

Slechte gewoontes veranderen is moeilijk. Maar met een beetje hulp, wat inzichten en motivatie is het wel te doen!

Afgelopen dinsdag gaf ik een workshop over het veranderen van slechte gewoontes, en dat was me toch een partij leuk! Zowiso hadden we een leuk clubje ondernemes bij elkaar, dat was positief element 1. Maar ook het onderwerp bleek goed aan te sluiten bij de dagelijkse praktijk van de deelnemers. Dat was heel leuk om te merken.

Het basic idee achter de workshop is als volgt: je hebt vaak slechte gewoontes ontwikkeld omdat de dingen die je doet je een goed gevoel geven. Als je een gewoonte die eigenlijk slecht voor je is (roken, snoepen, te lang door werken) wil veranderen, dan moet je dus snappen dat je je een tijdje niet zo fijn gaat voelen. Het probleem is dat je vaak eigenlijk niet meer zo goed waar dat goede gevoel rondom die slechte gewoonte precies vandaan komt. En als je dat niet weet, dan kun je ook geen maatregelen nemen om het slechte gevoel dat ontstaat wanneer je een slechte gewoonte wil doorbreken te lijf te gaan.

Als voorbeeld: stel dat je vroeger op zaterdagavond met jullie hele gezin fijn samen op de bank naar studio sport keek. Jullie aten dan altijd toastjes met franse kaas. Je voelde je op dit soort momenten heel veilig. In je huidige leven merk je dat je vaak (te vaak) naar toastjes met franse kaas grijpt. Je wil dus je slechte gewoonte (teveel toastjes met franse kaas eten) graag veranderen, bijvorbeeld om af te vallen. Maar iedere keer als je geen toastjes eet voel je je heel rot. Je kunt daar natuurlijk gewoon doorheen bikkelen, dat rotte gevoel houdt echt wel een keer op, maar dat is heel moeilijk. Wanneer je echter weet dat toastjes en ‘je veilig voelen’ samen gaan kun je op momenten dat je je onveilig voelt (en je eerst toastjes zou eten) nu kiezen om iets anders te doen dat je ook een veilig gevoel geeft. Een vriendin bellen, je man vragen om een arm om je heen te slaan, alle deuren op slot doen en in bad gaan. Bedenk maar iets moois!

Naast het feit dat inzicht in de achterliggende gevoelens rondom gewoonten belangrijk is, kijken we in deze workshop ook naar hoe gedachten jou beinvloeden. Gedachten hebben een heel groot effect op hoe we ons voelen, en daarmee ook op onze gewoonten. En gedachten kunnen heel sterk zijn. Het mooie is echter dat een gedachte (welke dan ook) alleen een effect op je kan hebben waneer je hem gelooft. En de meeste gedachten die je hebt over jezelf (sukkel, wat ben je ook een kluns; dat gaat me nooit lukken), die zijn gewoon objectief niet waar. Ik heb een mooie methode gevonden (die van Byron Katie) om ook hiermee aan de slag te gaan.

Kortom: heb jij ook zin in een avond waarin we dit onderwerp bespreken, heel veel van elkaar leren, situaties uit ons dagelijkse leven met elkaar delen en praktische tips bekijken om slechte gewoonten om te vormen naar goede? Ik zal deze workshop zeker nog veel vaker geven, dus voel je heel welkom! Kijk op deze pagina voor de workshops die ik geef.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *